جشن استقلال و انقلاب ملت ها از جمله مهمترین و بزرگترین جشن هایی است که در همه جای دنیا با شکوه و حمایت ملی و فراملی برگزار می شود و پیروزی انقلاب و کسب استقلال در حالی جشن گرفته می شود که ندای تبریک و شادباش تمام دنیا، طنین انداز می گردد .
چنانکه همه ساله کشورهای مستقل و آزادیخواه جهان، پیروزی انقلاب اسلامی را به دولت و ملت ایران تبریک می گویند و نمایندگان و سفرایشان در این جشن ها حضور می یابند .
اما بر خلاف این رسم و با گسترش جشن و سرور ملی ایرانیان در داخل و خارج کشور، چند صباحی است عده ای به جای پیمودن طریق صواب مرسوم، نگرانی و ناامیدی می کارند و از آنجائیکه دسترسی به قدرت و منابع عظیم این سرزمین برای آنان و پهلوی ها و گروهک های در تبعید، مشکل و غیر ممکن گردیده است، به دسیسه و نوکری اربابان زر و زور پناه برده و هجوم نرم و رنگینی را کلید زده و به موازات صدور انقلاب و جهان شمولی جشن های پیروزی، به تخریب و انکار خورشید روی آورده اند.
این عده در حالی ۴۴ سال از مشق غربی، جیره انگلیسی و رقص آمریکایی برخوردارند که جز فراریان و بازمانده های ناتوان از فرار را نتوانسته اند دور خود جمع کنند .
تطهیر غارتگران و خونخواران به بهانه ضعف و برخی ناکارآمدی های سیستم اداری که البته مورد اعتراض و مطالبه عمومی در ضرورت اصلاح می باشد در حالی به غایت بزرگ نمایی می شود که از خاطرات تلخ گذشته و ظلم ستم آن روزگاران سخنی به میان نمی آورند .
چنانکه سیستمی که در دوران پهلوی به جای تسهیل و ارائه خدمت، مامور جمع آوری سوخته تریاک و شیره آن است و رسما توزیع و سهمیه بندی تریاک را بر عهده دارد، تطهیر می شود .
نمونه اول: از طرف مامورین دارایی مقیم در سیچ؛
“کدخدای رسمی … شما می بایست در این ماه ۶۰۰ مثقال تریاک مصرفی روستا را به شیره تبدیل می کردی که بیش از ۳۰۰ مثقال مصرف نشده و این برای شما گران تمام خواهد شد .” و ” … در آخر وقت اداری دکان دار (تریاک فروش) بایستی پول و سوخته تریاک را به اداره مالیه ببرد . ”
همینطور با نفوذ انگلیس در منطقه هر یک از اماکن عمومی و شهری و روستایی سهمیه مشخصی داشتند تا مجانی در اختیار مردم قرار گیرد و اگر سهمیه خود را مصرف نمی کردند مورد مواخذه قرار می گرفتند .
هویت های شهر قاین _ رجبی ۱۳۹۸)
و اینگونه سیستم دولتی رسما مردان و زنان و جوانان را به اعتیاد می کشاند تا غیرت و ایمان مردم منطقه را نابود و بدون مزاحمت و مطالبه، حکومت کند .
نمونه دوم: سیستم انتخابات؛
” در تابستان آن سال برای انتخابات نماینده مردم در مجلس در مسجد جامع قاین رای می گرفتند و من هم چون می توانستم بنویسم، تعرفه پر می کردم . به من دستور داده بودند از هر ۴ برگ رای تعرفه ۳ تا را بنام سید محمد تدین و یکی را به نام غلامرضا سعیدی پرکنم و چنین بود که تدین انتخاب شد. عین این دستور در سراسر قاینات اجرا می شد . (خاطرات دکتر گنجی، هویت های شهر قاین _ رجبی ۱۳۹۸)
نمونه سوم: کشف حجاب؛
در خیابان و محل تردد و کار زنان مانند پایاب محله، پاسبانی مامور بود تا روسری (حجاب)از سر زنان محجبه بردارد و در صورت مقاومت با باتوم و شلاق تنبیه و به اداره شهربانی منتقل گردد، ادارات دولتی برای حضور، ملزم به ورود با لباس فرم حکومتی بودند .
این برخورد پاسبان ها که ترس و وحشت زیادی را در شهر سبب گردیده بود، نه تنها فرصت حضور در اجتماع و فعالیت شغلی و تحصیلی را از دختران سلب می کرد بلکه زنان و دختران از ترس مامورین حکومت در خانه ها محبوس می شدند و جرات بیرون رفتن و سرکشی به خانه اقوام را نیز نداشتند .
نمونه چهارم:و رود آلمان ها، روس ها و انگلیس هابه قاینات؛
حضور این کشورها در منطقه که بدون اجازه حکومت انجام می گرفت موجب نا امنی و آشفتگی در قاینات و سبب اضطراب و وحشت در بین شهروندان بود و افراد بدون دلیل بازجویی و منازلشان مورد بازرسی قرار می گرفت .
” … دیشب منزل کربلایی محمد اسحاق عزاداری بوده که سوار روس داخل منزل جان نثار شده و عده ای درب ها را شکسته و تمام اسباب قیمتی از نقد و جنس را برده و بی اثاث نموده و دست درازی به ناموس برخی فقرا کرده آند .”
(هویت های شهر قاین _ رجبی ۱۳۹۸)
قحطی، گرانی و میهمانان ناخوانده( انگلیس، روس و المان) بخش دیگری از مصائب مردم قاینات در دوران سیاهی و ظلمت در قاینات بود که این روزها عده ای در پی توجیه و تطهیر آن هستند .
نمونه پنجم:”
ازدحام مردم گرسنه در برابر دکان های نانوایی غم انگیز بود . همیشه بیش از ۱۰۰ نفر برای دریافت یک نان در جلوی نانوایی ایستاده بودند که در پایان به بعضی از آنها نان نمی رسید و مجبور بودند شب را با شکم گرسنه بخوابند .
آنهائی که یک نان به ایشان می رسید، آنرا بین اعضای خانواده تقسیم می کردند. در این سال ها مرگ و میر ناشی از بی غذایی و گرسنگی و شیوع بیماری ها مردم را درو می کرد .”
( هویت های شهر قاین _ رجبی ۱۳۹۸ )
و ده ها نمونه دیگر از سوءاستفاده مامورین حکومتی از موقعیت شغلی در انجام امور شخصی منزل، رشوه، زور گیری، غصب و سهم خواهی از درآمد شهروندان و داستان خوانین منطقه که برای رضایت اربابان خود، خون روستائیان را در شیشه داشتند و زور گویی و غصب رویه معمول شان بود از جمله خاطرات سینه به سینه زنان و مردان این منطقه است .
این چنین است که قاینات، پیروزی حق بر باطل و آزادی از استعمار اجنبی و برخورداری از مهر و استقامت و دفاع از مظلوم را جشن می گیرد و با مشارکت و مطالبه، در آبادانی دارالمومنین می کوشد و همه ساله دهه پیروزی را که فجر و شکوه است را گرامی می دارد .