به گزارش پایگاه خبری قهستان نیوز در دلیل نامگذاری این ماه به “مهر” در سال شمسی، مطالب بسیاری به مقتضای شرایط روزگار، روایت شده است.
اما واقعیت امروز این است که مهر از ظرف جشن و جشنواره خارج شده و دروازه ورود به دانایی و توانایی و فراهم آورنده سعادت و خوشبختی، معنی می شود.
در مهر، قریب بیست میلیون دانش آموز و دانشجوی پراکنده در سراسر کشور، دور هم جمع می شوند و برای کسب دانش و معرفت و مهارت، گام در خانه دوم می گذارند تا سعی و تلاش و زندگی را در خانه ای به بزرگی تمام ایران، تجربه کنند.
این جمع عظیم سرشار از انرژی و انگیزه که در خط مقدم مهر قرار می گیرد، حداقل چهل میلیون نفر پشتیبان و حامی برای تنظیم حرکت و هدایت در کنار خود دارد.
کار بزرگی که با زنگ مهر و برنامه ریزی آموزش و پرورش آغاز می شود در هیچ سطح کمی و کیفی مشابه ندارد و برخورداری این حرکت از وحدت و محتوا و با نگاه به حل مسئله قادر است، تمام مشکلات را احصا و گره گشایی نماید.
در ظرف بزرگ مهر هر خانه ای، کلاس درس است و هر دانش آموزی، معلم و هر معلمی، دانش آموز فرزند خود و بدین صورت نهضت علمی بزرگی رقم می خورد.
داشته ها در مهر فزونی می یابد و آمادگی ها برای حرکت و جبران آغاز می گردد، جمعی با گل در دست و گروهی با گل لبخند، کتاب و دفتر می گشایند و گوش می سپرند به سرنوشت.
از سه حرف “مهر” اگر فقط سه کلمه “محبت، هدایت و راهنمایی” را بگیریم، مدت ها می توانیم، بنویسیم اما سخن کوتاه می کنیم و به چند تجربه که می تواند تداوم بخش مهر در طول سال تحصیلی پیش رو باشد، می پردازیم.
۱_ مهر را از خانه تا مدرسه، محکم و با برنامه و با همراهی و مشارکت شروع کنیم و به دیگر ماه های پیش رو گره بزنیم تا گرمی و احساس مهر در تک تک سلول های سال جریان یابد.
۲_ اصل پذیرش را بمنظور تقویت رابطه معلم و دانش آموز در خانه نهادینه کنیم و نقاط قوت را برجسته و تاکید نماییم .
گام اول در یادگیری، پذیرش است و سپس حرکت و تحول آغاز می شود.
گاهی برخی نق زدن های بی جا، تحقیرها و مقایسه های نادرست و البته توقعات و اظهار نظرهای ناآگاهانه، پذیرش و توجه دانش آموز را با مشکل و حواس پرتی مواجه می کند.
۳_ از نیازهای اساسی دانش آموزان غفلت نکنیم، اما توجه داشته باشیم که غذای خاص و لباس و ابزار و وسایل خاص در مدرسه به دانش آموز آسیب می زند.
در مدرسه باید هم رنگ جماعت بود، هر آنچه جز توانایی درسی و ادب، فرزندمان را از دیگران جدا و متمایز کند، در جمع پذیرفته نخواهد شد و برای جبران، دست به اقداماتی خواهد زد که برای او مخاطراتی بدنبال دارد.
۴_ نقش راهنمایی و هدایت گری و بسترسازی مدرسه را به چالش نکشیم بلکه فرصت جستجو و کشف را مطالبه کنیم و تحت هیچ شرایطی اجازه تخریب دیوار اطمینان مدرسه را ندهیم.
در هر نوع موضع، مطالبه یا اظهار نظری ابتدا با مدرسه مشورت کنیم و توقع کاذب ایجاد ننمائیم زیرا اخلال در مسیر حرکت، زیاده خواهی و ناامیدی را موجب خواهد شد.
پرسشگری را به دانش آموزان بیاموزیم، پرسش و سئوال حق دانش آموز است و معلم از این روش استقبال می کند زیرا پرسش کلاسی علاوه بر رفع ابهام، نقاط ضعف تدریس و ضعف پایه دانش آموز را مشخص و انرژی و انگیزه مثبت و اعتماد به نفس را افزایش و سبب می گردد.
۵_ با ارتباط موثر بین اولیا و مربیان مدرسه، امید به تلاش و تقویت انگیزه دانش آموزان را دوچندان کنیم. هماهنگی و ارتباط اولیا و مربیان، کاستی ها و کمبودهای آموزشی و پرورشی را کاهش و فضای کار و تلاش را تقویت می کند.
۶_ کارها در مدرسه با مشارکت، شورایی و خرد جمعی پیش رود، تک روی و امر و نهی، توان را تقسیم و فرصت ها را از بین می برد.
در این راستا فعالیت همه ارکان مدرسه بعنوان زیرساخت های نرم بایستی مورد مطالبه باشد.
۷_ هر دوره تحصیلی، شرایط و اقتضائات خاص خود را دارد، گفتار و کردار و تکالیف و مسئولیت ها را درست تنظیم نمائیم.
دوره متوسطه اول و دوم، تشنه عنایت و توجهی است که خانه به مهد و پیش و دبستان دارد، پر رنگ دیدن مقطع ابتدایی و کمتر دیدن دوره متوسطه اول و رها کردن متوسطه دوم با این توجیه که بزرگ شده اند و باید مستقل باشند، تلاش های فرآیند آموزش و پرورش را نابود و انتظارات را برآورده نمی کند.
۸_ مدرسه در مهر می تواند اردوگاه خانوادگی و همایش پیوند اضلاع مثلث، دانش آموزان و اولیا و مربیان باشد.
خاطرات روزهای مهر، نقشه راه سال تحصیلی است.
خانوادگی به مدرسه برویم و مجلس معارفه و آشنایی برگزار کنیم و تجربیات، خاطرات و تخصص ها را روی میز و در اختیار مدرسه قرار دهیم.
۹_ “کاد المعلم ان یکون رسولا” استاد و معلم را در خانه به نیکی یاد کنیم و در اجتماع با احترام ببینیم . نیکی و احترام به معلم و در منظر دانش آموز، انرژی و توان کلاس را افزایش و مسئولیت را دو چندان می نماید.
فرمایش ” من علّمنی حرفا فقد صیّرنی عبدا” پیامبر اسلام(ص) را با باور قلبی برای دانش آموز تکرار کنیم.
هر مقدار شان و جایگاه والا و معجزه گر معلم را با تکریم و احترام فریاد زنیم و علنی کنیم، نفوذ کلام و درس معلم بیشتر شده و آینده روشنتر و زندگی لذت بخش تری برای دانش آموز و خانواده و جامعه رقم خواهد زد.
۱۰_ حلقه دوستان بار دیگر در مهر شکل می گیرد و نقش مهم و تاثیر گذاری در مدرسه بازی می کند، آنها بدون تکلیف و تکلّف در کنار هم قرار می گیرند و فارغ از امر و نهی خانه و مدرسه، حرف یکدیگر را می فهمند و در این ارتباط احساس راحتی و آرامش بیشتری دارند لذا خانواده بایستی بسیار مراقب و مدرسه نیز نظارت موثر بر این روابط در درون آموزشگاه داشته باشد.
خانه می تواند دوستان فرزند خود را احترام کرده و رابطه دوستانه و کریمانه ای با آنها داشته باشد و مدرسه نیز بصورت غیر محسوس می تواند بر گروه ها تاثیر بگذارد و دخالت کند و پایه دوستی را بر تفریحات سالم ورزشی، هنری و موفقیت درسی قرار دهد.
حذف و کنترل و دخالت های برهم زننده رابطه دوستی، نتیجه عکس، پنهان کاری و لجاجت دارد لذا بایستی از آن پرهیز شود.
سخن آخر، مهر شروع و پایان، سرآغاز و سرانجام سال تحصیلی است، با مهر مهربان باشیم.