بسیاری از شهرهای کشور با اندک محصول تولیدی محلی _ داری قدمت و سابقه _ یا حتی صنعتی نام و نشان و آوازه ای پیدا کرده اند و در سایه آن سالانه از درآمد قابل توجهی برخوردار می شوند .
شهرهایی نیز با یک قلم شیرینی و یا چیزی کمتر از آن در بازار کشور حضور دارند و با توجه به تنوع و به روز رسانی که در محصول دارند، اشتغال و رونق اقتصادی را برای شهروندانشان رقم زده اند .
البته شهرستان قاینات هم از این قاعده مستثنی نیست و تابلوی “زعفران قاینات” در مهمترین بازارها و پاساژ های بزرگ کشور خود نمایی دارد و زعفران ایران و حتی دنیا در آنها به نام زعفران قاینات عرضه می شود اما با این تفاوت که بدلیل کم کاری مدیریتی در حوزه کشاورزی و تحقیقاتی و نیز در سطح کلان شهرستان و غفلت از سرمایه گذاری علمی و اساسی از یک سو و اجازه جولان و منفعت طلبی دلالان در خروج پیاز و زعفران فلّه و نیز دست تنگ کشاورزان در نقدینگی از دیگر سو، کاری که از دیروز تا به امروز اسپانیا با زعفران ایرانی(قاین) می کند، اکنون ۳۱ استان کشور با زعفران قاینات انجام می دهند و شهرستان همچنان تماشاگر غارت این سرمایه معنوی است .
همچنین جای تعجب و تاسف فراوان است که قدمت چند هزار ساله تولید زعفران در قاینات هنوز نتوانسته در کنار خودش فرآوری و بسته بندی قوی داشته باشد و علی رغم منت گذاری و ادعاهای نمایندگان ادوار مجلس و نمایندگان عالی دولت در شهرستان، زعفران قاینات از ظرفیت صنایع غذایی، دارویی و صنعتی محروم نگه داشته می شود و سرمایه گذاری در این بخش ها مشاهده نمی شود .
البته همه ساله در فصل برداشت زعفران و همچنان که با زرشک برخورد می شود دغدغه هایی برای طلا و یاقوت سرخ قاینات مطرح و از بایدها و نبایدهایی سخن به میان می آید ولی هیچگاه اقدام عملی صورت نمی گیرد و چشم اندازی تدوین نمی شود تا کشاورز در محاصره دلالان دست به نقد قرار گیرد و محصول تولیدی از شهرستان خارج گردد .
در حالی که زرشک و زعفران قاینات در سبد محصولات داری مزیت در اقتصاد مقاومتی، استعداد و نیروی بالقوه آن توانایی ایجاد هزاران شغل و درآمد عالی برای شهرستان و استان و نیز کمک به اقتصاد و اشتغال کشور را دارد و می توان با توسعه کمی و کیفی محصول و صنایع جانبی آن انقلابی در منطقه ایجاد کرد .
لذا نماینده شهرستان در مجلس که اذعان و اقرار به برخی کم کاری های مدیریتی در شهرستان دارد و وظیفه نظارت و حراست از حقوق مردم بر عهده اوست و نیز در تصمیمات کلان کشور در افزایش توان و اقتدار اقتصادی و امنیت شغلی مسئولیت دارد، باید ضمن استفاده از فرصت مجلس و ارتباط با دولت، مدیران را در برابر غفلت ها و ناتوانی ها پاسخگو کرده و دقیقا به شهروندان اعلام کند در دو ساله اخیر، چه طرح و برنامه ای برای زرشک و زعفران تدوین و چه اتفاقات مهمی برای این دو محصول استراتژیک ملی _ منطقه افتاده است و در مقایسه با سال ۹۸ صنعت فرآوری، بسته بندی و ایجاد صنایع غذایی و دارویی از چه اقداماتی برخوردار شده است و در دولت مردمی زرشک و زعفران قاینات چه جایگاهی خواهد داشت .
و بالاخره تکلیف دبیرخانه زعفران و جشنواره های ملی زرشک و زعفران و نقش دانشگاه ها، جهاد دانشگاهی، مراکز علمی و آموزشی شهرستان در دولت مردمی که رای بالایی از مردم انقلابی قاینات و زیرکوه دارد در حمایت از طلا و یاقوت سرخ قاینات که معجزه اشتغال، اقتصاد و ماندگاری در منطقه است چگونه تعریف خواهد شد .