6
امتحان؛ ادامه جریان آموزش

آغاز فصل امتحانات و مشکلاتی که دانش آموزان با آن مواجه هستند

  • کد خبر : 1221
  • 03 دی 1400 - 18:54
آغاز فصل امتحانات و مشکلاتی که دانش آموزان با آن مواجه هستند
با شروع دی ماه فصل تازه ای از آموزش آغاز و دانش آموزان در جریان امتحانات، مرحله جدیدی از آموزش را تجربه می کنند.
باشروع دی ماه فصل تازه ای از آموزش آغاز و دانش آموزان در جریان امتحانات، مرحله جدیدی از آموزش را تجربه می کنند. امتحان بریده و منقطع از فرآیند آموزشی در مدرسه نیست بلکه ادامه آموزش و فصل نویی از یک بسته آموزشی است . با این وجود برخی رفتارها در تصمیمات اداری و ورود همراه با امر و نهی غیر سازنده در حالی که دیگر نیازهای آموزشی مدت طولانی در خانه و مدرسه در غفلت و کم کاری سپری شده است مسئله امتحانات را در یک حالت معکوس و افزایشی از نظر اهمیت و سختی برای دانش آموزان قرار داده است . همینطور امتحان انتقام نیست و در همه مراحل طرح سوال، برنامه ریزی، برگزاری و نمره گذاری بایستی آموزش کلاسی و مخاطب آن مورد توجه قرار گفته و متناسب با توانایی و روحیات هر مقطع و پایه تحصیلی آزمون کیفی یا کمی بعمل آید . خانواده در این مرحله با توجه به انجام مرور آموزشی و رفع اشکالات درسی در خانه، نقش و اهمیت بیشتری پیدا می کند و لازم است علاوه بر ایجاد فضای مناسب فیزیکی و روحی و روانی دقت نماید که کاستی های انباشته احتمالی و برخی اشکالات درسی را راساً یا در ارتباط با معلم فرزند خود دنبال و جبران نماید و آرامش موثری را برای موفقیت در آزمون و نیز جلوگیری از تحمیل اضطراب و استرس و آسیب روحی و جسمی به فرزند فراهم آورد و در واقع تغذیه مناسب جسم و جان را تدبیر و تامین نماید . مدارس نیز باید ضمن آماده نمودن شرایط مطلوب برای برگزاری امتحانات، محیط آرام و همراه با رفاه نسبی و آمادگی پاسخ گویی و رفع اشکال درسی را داشته باشند و در نهایت این دانش آموز است که باید بداند این مرحله از آموزش هر چند تفاوت و برتری با مرحله آموزش کلاسی ندارد اما سیستم ارزشیابی آنرا ملاک سنجش، نمره گذاری و ارتقاء قرار داده است لذا در دست گرفتن برنامه و کمک از مشاور و استفاده از تمام فرصت نه چندان طولانی امتحانات می تواند موفقیت او را تضمین کند. پرهیز از افکار منفی و محیط های چالشی غیر درسی، کاستن از حضور در فضای مجازی بویژه کانال ها و سایت های سرگرمی و احیاناً غیر اخلاقی، حفظ آرامش و تمرکز بر نقشه راه ترسیمی و بالاخره قیاس عملکردی خود با خود و اقدام در افزایش ساعت مطالعه نسبت به دوره مشابه و همچنین تقویت نقاط قوت برنامه گذشته و کنار گذاشتن موانع و مسائلی که موجب عدم تحقق برنامه سال قبل بوده است قطعاً به موفقیت و رضایت مندی وی کمک خواهد کرد. رعایت نظم و آرامشِ فاقد هرگونه تهدید و ارعاب قبل یا حین جلسه آزمون، رعایت اصول طراحی سوال و اعتماد آفرینی خانواده و درک شرایط دانش آموز و نیز مدیریت بیشتر مسائلی که به هر نحو می تواند دانش آموز را از نظر فکری و روحی و روانی به هم بریزد از دیگر نکات مهم و موثر در موفقیت دانش آموز می باشد . از طرفی طرح درخواست های اداری معوقه همچون کامل نبودن مدارک پرونده تحصیلی، بدهی به مدرسه یا خوابگاه، مسائل انضباطی، تجدید و زنده کردن شرط گذاری های طول سال تحصیلی و … که نوعی گرو کشی است نیز می تواند به شدت عملکرد دانش آموز در امتحانات را تحت تاثیر قرار دهد . همینطور دوگانه های آئین نامه ای و اجرا در مدارس، تصمیمات جزیره ای و نوع فهم مدیران در تفسیر از صحّت و دقّت آزمون به سَخت و صَعب گرفتن بر دانش آموزان و تحمیل همه کاستی های سیستم، مدرسه و خانواده بر دانش آموز ظلم بزرگی است که ضمن تاثیر بر نتایج امتحانات، روح و روان و چه بسا آینده وی را تحت تاثیر قرار می دهد . بازرسی دانش آموزان که یک غلط مرسوم در بسیاری از مدارس است و تهدید هایی که در بدو ورود به سالن امتحان انجام می شود و غیبت مشاورین و مربیان و ائمه جماعات مدارس که می توانند در بهبود روحیه داوطلبان و کاهش اضطراب و استرس موثر باشند و در یک کلام دریغ کردن لبخند و گرفتن امید از دانش آموزان در جلسات آزمون تاثیر بسیار منفی در نتایج امتحانی دارد که باید از آن پرهیز گردد . مطالعه اولیا و بویژه انجمن اولیا و مربیان پیرامون شرایط و اصول قبل، حین و بعد آزمون هم می تواند به مدرسه، فرزندان و اولیا کمک نماید تا این فصل از بسته آموزشی به نحو مطلوب و بدون دغدغه و مشکل سپری گردد .
لینک کوتاه : https://ghohestannews.ir/?p=1221

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.